Dag 17: In de voetsporen van Shakespeare - Reisverslag uit De Lier, Nederland van Familie Noordam - WaarBenJij.nu Dag 17: In de voetsporen van Shakespeare - Reisverslag uit De Lier, Nederland van Familie Noordam - WaarBenJij.nu

Dag 17: In de voetsporen van Shakespeare

Door: Chantal Noordam

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 Juli 2011 | Nederland, De Lier

Gisteravond hebben we na een lange autoreis van bijna 4 uur in het hotel heerlijk gegeten. Omdat dit de laatste avond in een hotel was besloten we een lekker toetje te nemen. Ik had 'baked Alaska' uitgekozen, maar vroeg nog even aan de serveerder wat dit nu precies was. Ja, dat kon hij eigenlijk ook niet precies uitleggen. Dan maar op goed geluk besteld. En dat heb ik geweten...Heerlijk. Een bakje van cake met verse vruchten en eroverheen opgeklopt eiwit. Een toetje waarbij de crème brulee van Harrie in het niet viel, zo groot was het.
Vanmorgen er weer op tijd uit om Stratford-upon-Avon te verkennen. Deze plaats is wereldberoemd geworden, doordat de toneelschrijver William Shakespeare er een deel van zijn leven heeft gewoond. We hebben een bezoek gebracht aan het visitors centre waar je een kijkje nam in het leven van Shakespeare. De interactieve tentoonstelling deed een beetje aan de Efteling denken, een beetje sprookjesachtig. Na deze tentoonstelling brachten we een bezoeken aan het geboortehuis van Shakespeare. Een zeer oud huis met nog veel authentieke details, erg mooi. Tegenover het geboortehuis bevind zich de Christmasshop. Een oud uitziend winkeltje dat het hele jaar open is en helemaal in teken van kerst staat. Op de deur hing zelfs een bord: nog 150 dagen tot kerst. Helaas vond Har het niet goed dat ik naar binnen zou gaan, omdat ik dan zeker weer wat kocht...(wat kent hij mij toch goed!!)
Dan maar verder naar Shakespeare's Nash's House en de ruines van New Place. In het Nash's House was een tentoonstelling te zien over de opgravingen die ze momenteel doen naar Shakespeare's huis New Place. Helaas is dit een huis dat door de eigenaar na Shakespeare is gesloopt, omdat hij in die tijd (rond eind 1700) al de hordes toeristen niet aan kon. Jammer, helaas is dus alleen het fundament nog terug te vinden door de archeologen. Ze waren er ook flink aan het werk. Zou niets voor mij zijn hoor de hele dag steen hakken om maar iets te vinden.
Het laatste huis wat we bezochten was Hall's Croft. Een huis waar de dochter van Shakespeare heeft gewoond met haar man die dokter was. In het huis zijn o.a zeer oude apotheekpotten te zien, waar ik natuurlijk niet was weg te slaan. Verder was ook de originele inboedel van het huis nog te zien. Echt mooi dat dit bewaard is gebleven. Natuurlijk kwamen we ook hier weer veel Japanners tegen en we moeten vooral lachen om alles wat ze meeslepen. Fotocamera's, statieven, Filmcamera;s en een heleboel tassen. Wij zaten aan het de zijkant van het huis wat te drinken en zij maar filmen en foto's maken. We zijn nu waarschijnlijk wereldberoemd in Japan. Aan het einde van de straat waar Hall's Croft staat bevindt zich de Trinity Church. Dit is de kerk waar Shakespeare ligt begraven samen met zijn vrouw, dochter en schoonzoon en zonen. Deze kerk mag natuurlijk niet ontbreken bij een bezoek aan Stratford-upon-Avon. De kerk was gesloten toen wij er aankwamen ivm een begrafenis. We hebben ongeveer 20 minuten gewacht, want na de begrafenis ging de kerk weer open en konden we het graf toch bewonderen. Ook dit is perfect bewaard gebleven.
Hierna was het alweer tijd om de auto op te zoeken en verder te rijden richting Harwich. Onderweg nog wat gegeten en nog 2 caches gedaan voordat we de boot opgingen. De reis liep voorspoedig en rond 8.00 uur weer voet op Nederlandse bodem gezet. Thuis werden we opgewacht op moeder Truus die voor een heerlijk kopje koffie en thee met een gevulde koek had gezorgd. Onze poezen Misty en Sloffie waren ook erg blij om ons weer te zien.
Hierbij willen we iedereen nog even bedanken voor de leuke reacties. Onze volgende grote reis zal nog wel even op zich laten wachten, omdat wij een nieuwbouwhuis in Naaldwijk hebben gekocht dat naar verwachting volgend jaar juni wordt opgeleverd!

• 31 Juli 2011 - 23:55

Breejedurpers:

Jullie hebben in elk geval genoten dus!!! Iets moois om op terug te kijken! Wij genieten hier nog even verder, eh nog een week!! Zondag vertrekken we voor 1 dag / nacht nog naar Rudi en Jasja en natuurlijk Gerard! Jammer genoeg maar 1 dag nog! Groetjes van ons