Dag 2: Oude taarten en een walvis - Reisverslag uit Woodenbridge, Ierland van Familie Noordam - WaarBenJij.nu Dag 2: Oude taarten en een walvis - Reisverslag uit Woodenbridge, Ierland van Familie Noordam - WaarBenJij.nu

Dag 2: Oude taarten en een walvis

Door: Harrie Noordam

Blijf op de hoogte en volg Familie

12 Juli 2011 | Ierland, Woodenbridge

Vandaag met de boot van Wales naar Ierland gegaan. Wales is prachtig, maar wel lastig met de auto. Links rijden en dan ook nog op erg smalle weggetjes met links en rechts een muurtje, een berm kennen ze hier niet. Ierland is wat dat betreft niet veel beter. Ze rijden hier ook links en in plaats van muurtjes, kennen ze hier heggetjes. Ik vermoed dat daar gewoon nog muurtjes achter of onder zitter, maar die kun je niet zien. Rustig rijden maar, dan komen we er ook.
De overtocht verliep prima. Vlak voor de boot stond er nog een bord met een waarschuwing voor overstekende eenden! Schitterend, nog nooit gezien. Overigens heb ik ook die eenden niet gezien, maar goed. Op de boot wat rond zitten kijken. Chantal had een boek, ik had een laptop. De verbinding kon wat traag zijn volgens de folder. Dat bleek ook wel, slechts 1 Mb.... oftewel, een postduif zou de boodschap nog sneller overbrengen. Dat werd dus niets. Dan maar naar de zeevogels op de Ierse Zee kijken. Leuk hoor. Zwarte Zeekoet, Noordse Stormvogel, mijn eerste Noordse Pijlstormvogeltjes (leuke beestjes), een alk, een rugvin van een walvis, verschillende aalscholvers... huh... een rugvin van een walvis? Ja, u leest het goed. Chantal was net even naar de winkeltjes aan boord kijken, toen ik dus echt tot twee keer toe de rug van een walvis naast de Stena Line boot zag! Ik kon het zelf ook niet geloven, maar het is echt waar. Natuurlijk geloofde Chantal me niet toen ze terug kwam. Vorig jaar zag zij elanden, nu zag ik dus een walvis. Uniek moment.
Aan wal zijn we eerst naar Bray gegaan. Daar ligt namelijk de oudste geocache van Europa. Het was even klimmen, maar dan heb je ook wat. Prachtig uitzicht over de Ierse Zee.
Daarna stond Glendalough op het programma. Een oude nederzetting van een klooster dat gesticht is door Saint Kevin. Dan spreek je over ongeveer 700 n. Chr. Er zijn alleen nog wat ruines over en een mooie ronde toren. Prachtig. We vielen met onze neus in de boter, of liever gezegd in de oude taarten. Bij het museum dat ook op het terrein gevestigd is, hoorde een rondleiding langs de ruines. De meneer van het museum zag ons eerst aan voor Duitsers en wilde ons een Duitse gids verkopen. Dat misverstand was snel uit de wereld en toen mochten we aansluiten bij een groep Ierse bejaarden. Die vielen op het gewone voetpad al bijna om, laat staan dat ze het klimmetje naar de ruines konden overleven. Oude taarten is dus nog zwak uitgedrukt en toen liepen we ook nog over een begraafplaats heen. Een beetje vreemd was dat wel met al die ouwetjes. Maar het moet gezegd, uiteindelijk kwamen ze allemaal aan. De rondleiding van een kwartier duurde nu ruim een uur. Wel een goede gids, waar we nu veel meer vragen aan konden stellen. Een ander stel dat ook aan mocht sluiten bij de oude taarten groep, dacht dat Chantal en ik uit Amerika kwamen. Ook niet zo vreemd, want Chantal duwt iedereen opzij om een goede foto te maken en ik liep met een GPS rond. Die vergissing is dus menselijk.
Nu zit ik in het hotel op de gang dit verslag te typen, omdat de verbinding erg slecht is. Gasten die voorbij komen zitten me dan ook raar aan te kijken. Ik ga dus maar snel afsluiten.

• 12 Juli 2011 - 21:01

Frido En Jolanda:

Zo zeg, hebben jullie snel gedaan naar Ierland. Is het weer daar een beetje goed? En praten zij daar ook met een accent?
    Leuk verslag
    Wij gaan ook vrijdag op vakantie, naar Arcen (Venlo) dus wel een stukkie dichterbij. Jolanda heeft een echo gehad, ze blijkt 12 weken zwanger, hartje klopt en alles zit er op en eraan. Zij is uitgerekend op 26 januari.
    Groetjes uit Leiden

• 13 Juli 2011 - 05:54

Cindy:

hoi Harry en Chantal,
    leuk om het verslag te lezen. dat links rijden........lijkt mij inderdaad ook maar erg gek!
    hier komt het gezellig met bakken uit de hemel al vanaf gisteravond 18.00 uur dus het ziet er niet echt rooskleurig uit.
    Geniet van jullie verdere reis!!!
    groeten Cindy en de rest van de fam.

• 13 Juli 2011 - 09:53

Ineke En Uk:

Wat heerlijk om weer mee te mogen leven met al jullie reisverhalen.
    Har ik zie je al zitten, het is ook altijd wat met internet. Nou ja ze kennen je toch niet moet je maar denken.
    Heel veel plezier he. x ien en uk