Dag 8: The Burren - Reisverslag uit Clifden, Ierland van Familie Noordam - WaarBenJij.nu Dag 8: The Burren - Reisverslag uit Clifden, Ierland van Familie Noordam - WaarBenJij.nu

Dag 8: The Burren

Door: Harrie Noordam

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 Juli 2011 | Ierland, Clifden

Voordat ik begin met het verslag van vandaag nog eerst wat over gisteren. We gingen eten in de plaatselijke pub. Werden we door de serveerster ineens aangesproken in het nederlands! Bleek ze oorspronkelijk uit Nederland te komen. Wat een toeval.
Verder bleek in dit hotel (in het vorige ook trouwens) de reisstekker niet te werken. Heeft te maken met de randaarde of zo. Kun je nagaan, hebben we er eentje gekocht van de ANWB, doet ie het niet overal. Gelukkig konden we er eentje van het hotel lenen, maar in het hotel van gisteren waren ze op. Grote paniek, want batterijen van de fototoestellen, GPS en laptop zijn niet op te laden! Bij Boots (soort Marskramer) werd het probleem vanochten opgelost (dachten we) want in het hotel van vandaag blijkt ook deze niet te werken. Die van de ANWB gelukkig wel!
Het gebied The Burren stond vandaag op het programma. Voor Europa is dit een uniek gebied door het vele gesteente dat hier ligt en de rotsen die prachtig door de wind en het ijs van de laatste ijstijd gevormd zijn. Moeilijk uit te leggen, jullie zullen op de foto's moeten wachten.
Al vrij snel kwamen we bij een toeristische plaats terecht. Hier stonden een paar hele grote rotsen op elkaar. Het is een graftombe geweest. Zie het maar als een soort Iers hunnebed. Even verderop lag een cache bij een ruine van een fort. Er was maar ruimte voor twee auto's, maar we hadden geluk. Hier komt bijna niemand en het uitzicht wordt dus gemist door de meeste toeristen (opnieuw een hoera'tje voor Geocaching.com).
De weg werd vervolgd naar de Ailwee Cave. Dat is een grot die in 1940 werd ontdekt door een plaatselijke boer. Hij hield het geheim totdat hij begin jaren 70 in de plaatselijke pub een groep onderzoekers uit Bristol tegenkwam. Zij hebben de grot onderzocht en er was onderandere een slaapplaats van een beer van 1800 jaar geleden te zien en ook fossiele botten van beren. Beren komen al lang niet meer voor in Ierland. Een mooie ontdekking dus. Het eerste deel van de grot is nu toegankelijk voor het publiek. Er ligt een keurig pad uitgelegd, dus het is niet dat je heel erg vies wordt zoals in de Ardennen bijvoorbeeld. In de grot was ook een waterval! Prachtig gezicht, jammer dat je in het donker zulke slechte foto's kunt maken. Ook waren er stalagtieten en stalagmieten te zien. Van klein tot heel groot.
In hetzelfde park was ook een roofvogel-dierentuintje. Dat wilde ik niet missen (Chantal vond het maar zo zo). Ze vlogen er ook met de valken. Prachtig hoe zo'n beestje met dik 160 km/uur op je af kwam suizen. En dan bedoel ik ook recht om ons af, want de valkenier liet de vogel echt ontzettend dichtbij komen. Ik heb een paar spectaculaire plaatjes geschoten! Naast valken zaten hier ook uilen en gieren. Ze doen mee met een wereldwijd fokprogramma.
Onderweg naar het hotel nog wat mooie vergezichten gezien. Boven Galway verandert het landschap. Links van de weg lijkt het net Zweden met mooie meertjes en struiken en bomen eromheen. Rechts van de weg leek het wel IJsland. Hoge bergen, met veel minder begroeiing. Schitterend.
Het hotel is ook een verhaal apart. Het is ingebouwd in een kasteel! Het bed is ook helemaal in deze stijl, met zo'n gordijntje eromheen! Best chique. We hebben dus maar in de plaatselijke pub gegeten (Ierse stoofpot met lamsvlees, heerlijk!). De champagne van het hotel hebben we maar afgeslagen. Ik zit nu in de lobby en er speelt iemand op de piano. Echt zo'n klassiek Brits hotel. Zie het maar als Fawlty Towers, maar dan nog iets netter.
Dit was het weer voor vandaag. Oh ja... het weer zat vandaag erg mee. Vrijwel geen regen als we buiten waren. Soms een bui onderweg, maar gelukkig is onze Ford waterproof!